Walk in trust

Sjamanisme

Sjamanisme is van alle tijden, en komt voor op elk werelddeel. Het zou oorspronkelijk ontstaan zijn in Oost-Siberië en Mongolië. Het woord sjamaan komt uit het Tunguz, een Siberische taal, en betekent “de extatische”. Antropologen gaan er van uit dat sjamanisme is ontstaan in de oude steentijd. Het is waarschijnlijk de voorloper van vele andere religieuze en magische tradities. Wie veel tijd doorbrengt in de natuur, gelooft dat bomen, stenen en water ook levende creaturen zijn met een ziel en graag in harmonie is met alles wat leeft, kan niet om sjamanisme heen.

Hoe word je dat eigenlijk, sjamaan? Ik zocht er vanmiddag eentje op en luisterde zeer geboeid naar haar verhaal.

‘Vroeger was het nogal een Spartaans gegeven. Veel mensen denken meteen aan allerhande gevaarlijke rituelen wanneer ze het woord sjamanisme in de mond nemen.’ Steekt Pascale Lafutte energiek van wal. ‘Ze neemt me mee naar de gigantische vijver achter haar woning, waar we ons op een bank in de warme nazomerzon zetten. ‘Het stervensritueel bijvoorbeeld, is één van de bekendere sjamanistische rituelen en het gebeurde vroeger wel eens dat mensen daar het leven bij lieten. Vandaar dat er nog vaak nog angst leeft rondom deze technieken.’ Pascale vervolgt: ‘Vandaag bestaat het stervensritueel nog steeds, maar de uitoefening van sjamanisme is veel zachter en liefdevoller geworden. Velen zijn vandaag reeds vertrouwd met reiki, mindfulness, yoga en meditatie. Wel, al die vormen van zelfonderzoek en ontspanning, zijn min of meer terug te brengen naar sjamanisme. Het is een soort grote noemer waaronder al het energetisch werk voor jezelf en anderen, valt.

Sjamaan

Pascale spreekt zonder aarzelen, ook niet wanneer ik vraag wat een sjamaan precies is. ‘Het is een boodschapper. Iemand die wandelt tussen de twee werelden: hemel en aarde. Een sjamaan staat met één voet hier en één voet daar.’ Pascale vervolgt: ‘Vaak denken mensen dat het zweverig is. Maar dat is allesbehalve zo. Sjamanisme is super aards. Want we leven hier tenslotte op de aarde en hier moet het gebeuren. Het werkt met oerkrachten, aardse krachten, en de magische ingrediënten van de Grote Moeder Aarde.’ Ze besluit: ‘Sjamanen leven volgens de wetten van de natuur die in synchroniciteit zijn met de aarde. Ze verfijnen hun waarnemingen waardoor ze weten en voelen dat alles onlosmakelijk met elkaar verbonden is’

Hoe begin je eraan?

Pascale lag de periode tussen haar geboorte en pakweg zeven jaar, maar liefst twaalf keer in het ziekenhuis. ‘Ik was constant ziek en één van mijn vroegste herinneringen – ik moet een jaar of drie, vier geweest zijn – was, dat ik me afvroeg wat ik hier eigenlijk kwam doen. Ik was met zaken bezig die kinderen normaal niet bezighouden, maar daar kan het ziek zijn in die periode zeker voor iets tussen zitten.’ Pas rond haar drieëndertig jaar, het jezusjaar, komt het echte kantelpunt. ‘Ik zat vaak met stekende hoofdpijnen en vond dat enorm lastig. Dokters konden niets vinden en gaven stress aan als oorzaak van mijn pijn. Het leek wel of mijn hersenen constant in overdrive gingen. Ik moest iets vinden en toen ik op zoek was naar massages om de pijn te verzachten, kwam ik in contact met Reiki. Ik volgde een cursus en werd Master in Reiki. Plichtsbewust voerde ik dagelijks mijn oefeningen uit en sloeg ik geen enkele meditatie over. Dat half uur stilzitten was in het begin een nachtmerrie, ik dacht de ganse tijd aan alles wat ik nog moest doen. Het werd nooit stil, tot het me op een dag wel lukte! Ik heb geen dag hoofdpijn meer gehad! De gevolgen van de reiki opleiding werden ook vrij snel zichtbaar. Ik werd rustiger, mijn ‘foert gehalte’ steeg, ik stopte met tegen mijn werkelijkheid te vechten en liet het leven meer op me afkomen. Ik verzoende me met het feit dat wat vandaag niet kan gedaan worden, tot morgen kan blijven liggen en maakte gebruik van de kosmische energie om mezelf op te laden voor de dagelijkse uitdagingen.’ Voor Pascale betekende dit een grote stap vooruit, maar het bleef niet bij reiki. ‘Steeds luider voelde ik een roep vanbinnen. De stilte van mijn meditaties zorgde regelmatig voor diepe inzichten, maar ook voor veel pijnlijkere zaken. We dragen immers allemaal een onzichtbare rugzak en door naar mezelf te luisteren, kwamen daar soms erg grote stenen in tevoorschijn. Niet altijd even prettig, maar door ze te voelen en ernaar te kijken, raakte ik er wel vanaf. Ik merkte ook al vrij snel: ik mis iets! En net op dat moment vond ik het boek Munay-ki. In Inca taal betekent dat liefde, en ook zijn wie je écht bent. Kort daarop werd ik ‘s nachts wakker, er was net een heel groot woord aan me verschenen in een soort waakdroom: inwijding. Toen ik op een brochure stootte met als titel: Negen sjamanistische inwijdingen, was de beslissing heel snel genomen.’

De inwijding

Via een groep westerse sjamanen, kwam Pascale met rondreizende Inca sjamanen in contact, waardoor ze de mosterd aan de bron zelf kon gaan halen. In het algemeen geven sjamanen hun kennis mondeling door, omdat het niet zo verstandig zou zijn om met een boek en wat wierook thuis zelf aan de slag te gaan. Intussen is Pascale bij de trance sjamanen uit Engeland terechtgekomen, waar ze vooral geblinddoekte retraites volgt en begint haar pad ook stilaan richting Mongolië te leiden, naar de plaats waar het sjamanisme is ontstaan. ‘Tijdens mijn laatste reis naar Engeland, was ik vier dagen geblinddoekt. Samen met de andere cursisten aten, sliepen, mediteerden en praatten we zonder een glimp van elkaar te zien. Elke dag kregen we dezelfde vragen: Tell me who you are? Tell me why you are here? Ik kan je verzekeren, na een paar dagen moet je heel diep gaan graven naar antwoorden en omdat je de anderen niet ziet, komen de dingen die gezegd worden echt uit je diepste zelf.’

Ik kan me niet voorstellen dat iemand die met deze zaken bezig is nog iets anders wil doen, zoals werken bijvoorbeeld. ‘Toch wel,’ lacht Pascale, ‘sjamanisme is echt mijn ding, maar ik werk ook vier dagen per week in de rechtbank aan het onthaal. Een zeer aardse job waar je in contact komt met zeer gestresseerde mensen die niet altijd even vriendelijk zijn. Als je begrijpt wat ik bedoel. Nu heb ik geleerd om dat allemaal niet persoonlijk te nemen en zorgt deze job ook wel voor een goede balans tussen de twee werelden. Hoewel ik al veertien jaar intensief met sjamanisme bezig ben, is alles na die laatste geblinddoekte retraite wel in een stroomversnelling terechtgekomen. Ik zocht en vond een stuk land. Volgende week arriveert mijn yurt, een ronde tent uit Mongolië, en het liefst wil ik graag nog verder met het trance sjamanisme. Heb je al eens aan trance dance gedaan?Daarvoor heb je natuurlijk veel plaats nodig en die plek heb ik nu eindelijk gevonden.’ Pascale laat me muziek horen waarop je in een soort trance kan dansen. Het klinkt inderdaad als oerwoudgeluiden die de oerkracht in jezelf naar boven halen. Dat lijkt me de max om eens te proberen.

Items

De items die Pascale bij zich heeft steken ook al een tijdje mijn ogen uit. Ze laat me ruiken aan een heerlijk geurend flesje met lange hals en kleurrijk etiket. ‘Dit is floridawater van Murray & Lanman, het wordt gemaakt in Lima in Peru, en wordt gebruikt als zuiveringsmiddel, om het aura te cleanen en de chakra’s te openen.’ We doen een paar druppels in onze handpalmen, wrijven een keer goed en maken dan armbewegingen over ons hoofd en lichaam. De geur is onweerstaanbaar en je voelt je onmiddellijk lichter. De lucht rondom je voelt op slag minder zwaar en prikkelt al je zintuigen. De ratel is het volgende item. Pascale toont me een kleine rammelaar waar een mooie gravering instaat en die een bijzonder geluid maakt. ‘Een ratel is ook iets heel persoonlijks.’ Legt ze uit, ‘sjamanen werken vaak met instrumenten om de universele klanken en dus vibraties op te roepen. De oerklanken uit de natuur die alles met elkaar verbinden. Door de zuivering, de klanken en de edelstenen in je mesa, zet je als het ware iets in gang.’ De mesa is een kleurig doek dat met felgekleurde linten is dichtgebonden. ‘Vandaag heb ik mijn zeven kristallen meegebracht. Maar je kunt ook de dertien stenen van het medicijnwiel in je mesa doen.’ Legt ze uit. Dat maakt me natuurlijk weer nieuwsgierig, want wat is een medicijnwiel?

Het medicijnwiel

‘Alles wat bij je hoort, komt naar je toe.’ Pascale is een spraakwaterval, het lijkt me leuk om les van haar te krijgen. ‘Wijk je af van je levenspad, dan heb je constant tegenslag of pijn. Je bent vaak ziek en voelt je niet goed in je vel. Je weet dat je wel op je pad zit wanneer je ervaart dat alles je voor de wind gaat en wanneer het lijkt alsof je steeds bij alles geholpen wordt. Bij de Inca’s wordt je levenspad weergegeven door het medicijnwiel. Een cirkel zonder begin of einde die de vier windrichtingen symboliseert en ook vier krachtdieren die elk een richting vertegenwoordigen. Te beginnen in het zuiden bij de slang. De slang staat voor de koude materie, het vrouwelijke, de seksualiteit, het afwerpen van je verleden. Het jezelf ontdoen van je huid. De slang bestaat voor negenennegentig procent uit materie en voor één procent uit bewustzijn. Daarna komt de jaguar. Die staat voor emoties en verbinding met je voorouders. Het is de tracker, de spoorzoeker van het westen. Hij is onbevreesd en zonder angsten en heeft geen vijanden. De kolibrie in het noorden, staat voor de ziel, de taal, de communicatie en poëzie. Je vindt hem in de wolken. Wij leven in jaguar, want iemand die in kolibri zou leven zou zijn rekeningen niet betalen. Tot slot hebben we de eagle, de arend, hij heeft het totale overzicht en trilt op de hoogste frequentie in het oosten. Hij is negenennegentig procent bewustzijn en slechts één procent materie. Einstein zei ooit: Je kunt geen enkel probleem oplossen op het level waarop het ontstaan is. Sjamanen dromen hun wereld in wording. Ze gebruiken het medicijnwiel als leidraad. Elke windrichting en dus elk dier krijgt vier stenen. Aan die stenen koppel je zelf betekenis. Bij de slang gaan dat zaken zijn die je wenst los te laten, terwijl je er bij de jaguar voorouders aan linkt. Tot slot krijg je nog een steen van de sjamaan die je inwijdt in het medicijnwiel en zal je dertien stenen meedragen in je mesa. Met die stenen ga je dan aan de slag, ze vormen een soort mini altaar voor je rituelen.’

Rituelen

Waarom rituelen zo belangrijk zijn en waarom je ze liefst integreert in je dagelijkse leven weet Pascale me natuurlijk uit de losse pols te vertellen. ‘Als sjamaan heb je de macht om zaken in beweging te zetten. En waar beweging en verandering aan het werk zijn, daar is macht. Dat wordt vaak als negatief gezien omdat het woord ‘macht’ soms negatieve connotaties oproept. Velen brengen macht onmiddellijk in relatie met geld. Toch, met geld kan je niet alles kopen. Zeer rijke mensen weten als geen ander dat geld niet alles is. Een overleden kind of dierbare, je gezondheid en tijd zijn immers niet met geld te koop. Als je begrijpt dat alles energie is, en dat alles met elkaar verbonden is, ga je meer durven om je eigen waarheid te leven. We moeten allemaal onze eigen weg wandelen. Hier komt de vraag weer terug: Who are you? Uiteraard gebeurt er elke dag wel iets in je leven, maar het is net je reactie erop die maakt hoe je ermee zal omgaan. Ga jij je laten overspoelen of ga je handelen zonder de emoties de boel te laten overnemen? Alles is toch wat het is. Je kunt niet veranderen hoe de dingen zijn, maar wel hoe jij je erbij voelt. Visualisatie is werkelijkheid. Je dromen en wensen en gedachten manifesteren zich hoe dan ook. Denk je negatief, dan krijg je negatief. Daar mag je zeker van zijn. Denk je daarentegen positief, dan komen de positieve zaken je tegemoet.’ Dat klinkt natuurlijk makkelijk, want we kennen allemaal wel het gevoel van ongeduld over zaken die we heel graag willen veranderen. Het liefst zelfs nu! ‘Natuurlijk,’ knikt Pascale, ‘geduld is steeds nodig want je moet ook klaar zijn. Als je bepaalde zaken (nog) niet krijgt, kan dat betekenen dat je er nog niet klaar voor bent. Het werk duurt jaren en is eigenlijk nooit af. Zelf heb ik tiental jaren moeten wachten op dit moment. Op mijn eigen landje waar ik Walk in Trust ga kunnen uitbouwen. Toch mag je er zeker van zijn dat wanneer je jouw rituelen herhaalt en volhoudt, er een dag komt dat je wensen en dromen in vervulling ziet gaat en dat de hulp hiervoor uit alle hoeken komt; Het allerbelangrijkste is wel dat die wensen uit je hart komen. Dat je het oprecht meent en vooral loslaat van hoe het naar je toe komt, dat komt vanzelf wel.’

Totemdieren

Wat me ook altijd geïntrigeerd heeft zijn totemdieren. Krachtdieren die bij je horen en wiens spirit je meedraagt, vaak zonder het te weten, tenzij je er bewust mee aan de slag gaat, hoe weet je nu welk totemdier bij je hoort? ‘Je kunt erachter komen door meditatie of oefening, maar soms is het gewoon een diep weten. Dat dier staat al heel je leven centraal, je ontvangt af en toe een geschenkje waar het dier in verwerkt zit, je leest er vaak over, het lijkt een ongeschreven verwantschap. Je voelt een verbinding al weet je niet zeker vanwaar die komt. Soms is het voldoende de vraag te stellen en te wachten tot het antwoord je pad kruist. Tot de puzzel als het ware in elkaar valt.’

Het sjamanistische land

Waarvoor kunnen we allemaal terecht bij Walk in Trust? ‘Uiteraard zullen er inwijdingen in het medicijnwiel en sjamanisme gegeven worden, maar ook zelf instrumenten maken, zweethut, trance dance, reiki en allerhande andere activiteiten.’ Besluit Pascale.

Ik schrijf me alvast in voor het maken van mijn eigen trommel, want zeg nu zelf, wat is er mooier dan in volle vertrouwen je pad te bewandelen en dan te kunnen voelen dat het goed zit?

www.walkintrust.be

www.munay-ki-reiki-centrum-pascale.be

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *